piątek, 27 września 2019

Kilka wskazówek dla ósmoklasistów piszących rozprawkę.
Nie da się ukryć, że rozprawka jest jedną z trudniejszych form wypowiedzi w szkole, wymaga bowiem od was umiejętności wyszukiwania argumentów, potwierdzających jakieś twierdzenie. Aby wyszukać trafne argumenty, powinniście:
1. Znać utwory literackie (lektury szkolne). To one dostarczą wam przykładów i argumentów.
2. Obserwować świat dookoła siebie; dostrzegać różne zjawiska np. postawy ludzi i zastanawiać się nad nimi.
Najprościej rzecz ujmując rozprawka będzie polegała na sformułowaniu pewnej tezy, a następnie udowodnieniu jej słuszności poprzez podanie argumentów.

Konkretny przykład – polecenie z naszego podręcznika: „Czy zgadzasz się z twierdzeniem, że każdy człowiek ma w sobie „ludożercę”? Zastanawiamy się nad tym problemem po omówieniu wiersza Różewicza „List do ludożerców”.

Możesz się zgodzić lub nie zgodzić z z tym stwierdzeniem. Musisz tylko być świadomym tego, w jakim sensie użył poeta słowa „ludożercy”. Możesz wyjaśnić to na przykład we wstępie do swojej rozprawki. Kim zatem są ci „ludożercy”?
Kiedy już sformułujesz swoją tezę, zastanów się, jakie argumenty i przykłady mogą ją potwierdzić. Przemyśl, jak zachowują się zwykli ludzie w różnych sytuacjach. Czy w ich zachowaniu często ujawnia się egoizm, brak empatii? Może, jak Różewicz, podasz przykłady codziennych sytuacji (oczywiście bez podawania konkretnych osób).
Jeśli będą problemy z przykładami z życia, odwołaj się do utworów literackich, postaci znanych z lektur? Pomyśl na przykład o Scrooge’u z „Opowieści wigilijnej”.Czy nie miał on cech „ludożercy”? A Widmo złego pana z „Dziadów cz. II”? A Balladyna? Zastanów się, czy nie wykorzystać tych przykładów.
Kiedy już sformułujesz argumenty, pamiętaj o zakończeniu pracy. W tej części wypracowania pewnie potwierdzisz swoją tezę.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz