Kilka
wskazówek dla ósmoklasistów piszących rozprawkę.
Nie
da się ukryć, że rozprawka jest jedną z trudniejszych form
wypowiedzi w szkole, wymaga bowiem od was umiejętności wyszukiwania
argumentów, potwierdzających jakieś twierdzenie. Aby wyszukać
trafne argumenty, powinniście:
1.
Znać utwory literackie (lektury szkolne). To one dostarczą wam
przykładów i argumentów.
2.
Obserwować świat dookoła siebie; dostrzegać różne zjawiska np.
postawy ludzi i zastanawiać się nad nimi.
Najprościej
rzecz ujmując rozprawka będzie polegała na sformułowaniu pewnej
tezy, a następnie udowodnieniu jej słuszności poprzez podanie
argumentów.
Konkretny
przykład – polecenie z naszego podręcznika: „Czy zgadzasz się
z twierdzeniem, że każdy człowiek ma w sobie „ludożercę”?
Zastanawiamy się nad tym problemem po omówieniu wiersza Różewicza
„List do ludożerców”.
Możesz
się zgodzić lub nie zgodzić z z tym stwierdzeniem. Musisz tylko
być świadomym tego, w jakim sensie użył poeta słowa „ludożercy”.
Możesz wyjaśnić to na przykład we wstępie do swojej rozprawki.
Kim zatem są ci „ludożercy”?
Kiedy
już sformułujesz swoją tezę, zastanów się, jakie argumenty i
przykłady mogą ją potwierdzić. Przemyśl, jak zachowują się
zwykli ludzie w różnych sytuacjach. Czy w ich zachowaniu często
ujawnia się egoizm, brak empatii? Może, jak Różewicz, podasz
przykłady codziennych sytuacji (oczywiście bez podawania
konkretnych osób).
Jeśli
będą problemy z przykładami z życia, odwołaj się do utworów
literackich, postaci znanych z lektur? Pomyśl na przykład o
Scrooge’u z „Opowieści wigilijnej”.Czy nie miał on cech
„ludożercy”? A Widmo złego pana z „Dziadów cz. II”? A
Balladyna? Zastanów się, czy nie wykorzystać tych przykładów.
Kiedy
już sformułujesz argumenty, pamiętaj o zakończeniu pracy. W tej
części wypracowania pewnie potwierdzisz swoją tezę.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz