Czasownik „wziąć” bywa kłopotliwy. Nie tylko chodzi o formę „wziąść”, która nie jest zgodna z normą wzorcową. Niektórym sprawia kłopot tworzenie poprawnych form osobowych. Chłopcy i panowie mówią czasem „więłem”, oczywiście poprawna forma brzmi „wziąłem”. W liczbie mnogiej zastosujemy formy „wzięliśmy” w rodzaju męskoosobowym oraz „wzięłyśmy” w rodzaju niemęskoosobowym. Pamiętajmy o poprawnym akcentowaniu tych form – na trzecią sylabę od końca: wzię- liś-my
Inny czasownik, w którym popełniamy błędy to „włączać (wraz z wyrazami pokrewnymi np. wyłączać, rozłączać, dołączać, załączać). Pamiętajmy, zawsze starajmy się mówić włączam, załączam, wyłączam itp.
Tak samo brzmiący wyraz może mieć różne znaczenia. Na przykład wyrazy: „bal” czy też „przypadek”. Bal to zabawa taneczna, ale także belka drewniana. W zależności od znaczenia w odmianie wyrazy te będą posiadały różne końcówki: nie będzie balu noworocznego, nie ma bala o takiej długości. Sprawdźcie w odpowiednim słowniku, jakie będą właściwe formy rzeczowników: przypadek, oko, zamek, ucho i wpiszcie w ćwiczeniu 4/79 (Zeszyt ćwiczeń odpowiednie formy).
W ostatnim przykładzie chodzi o Włochy – państwo oraz Włochy – dzielnicę Warszawy. Która z form miejscownika będzie poprawna?
Błędy składniowe mogą powodować zabawne efekty. Widać o w przykładach zdań z ćwiczenia 5/80: Dostrzegliśmy szkody wyrządzone przez myszy, niektóre bardzo poważne. Czy myszy były poważne, czy szkody? Zdanie powinno raczej brzmieć: Dostrzegliśmy poważne szkody wyrządzone przez myszy. Inny przykład: W zeszłym roku często kąpaliśmy się w stawie z tatą, który był teraz cały pokryty rzęsą. Śmieszne? Prawda? Tata był pokryty rzęsą. Nic dziwnego, kąpał się w stawie. Zdanie powinno mieć taką postać: W zeszłym roku często kąpaliśmy z tatą w stawie pokrytym rzęsą. I jeszcze jeden zabawny przykład z ćwiczenia 1/78. Jest to zdanie z rubryki „Humor zeszytów szkolnych”: Zginął pies bokser z krótko uciętym ogonem, do którego były mocno przywiązane małe dzieci oraz ich babcia.
Pamiętajcie, starajcie się tak budować zdania, aby ich sens był jasny i jednoznaczny.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz