Znamy już trudne pojęcie "środki stylistyczne". Pojęcie "styl" kojarzycie pewnie częściej z modą, wyglądem niż z językiem. Wiele osób, może każdy, ma swój styl ubierania się. Jeśli się dobrze przyjrzymy, a właściwie przysłuchamy, możemy dojść do przekonania, że ludzie mają także swój styl mówienia. Tak naprawdę "mówi" ten styl o nas, kim jesteśmy, jacy jesteśmy. Ktoś, kto nas słucha, może dużo wywnioskować nie tylko na podstawie tego CO mówimy, ale również JAK mówimy.
Tych kilka uwag chciałem wam przekazać na marginesie notatki rysunkowej o środkach stylistycznych. Obecność oryginalnych, niezwykłych środków językowych jest charakterystyczna dla języka literatury, w szczególności poezji. Środków stylistycznych jest wiele. W szkole podstawowej zaczynamy je poznawać na prostych przykładach. Takie właśnie umieściłem w rysunkowej notatce. Posłuży ona do rozpoznawania tych środków, utrwalenia krótkich definicji oraz określania funkcji (to jest chyba najtrudniejsza umiejętność). Przypomnijcie sobie, co to jest EPITET, PORÓWNANIE, UOSOBIENIE, WYRAZ DŹWIĘKOLAŚLADOWCZY. (To ostatnie pojęcie wymaga jeszcze omówienia, zajmiemy się onomatopeją na jednej najbliższych lekcji).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz